måndag 7 september 2009

Hur vi kommunicerar

Min hustru hade lite problem med ett knä. Samtidigt hade vi lite golvkallt så hon bad mej att hämta tjocksockar. "De ligger under trappen, längst nere till höger!". Tänk efter noggrant nu. Var skulle ni söka på den här bilden:


Har ni tänkt nu? Självklart så är det i korgen längst upp till vänster som jag ska söka i. Väl i korgen ska jag söka längst ner till höger. Vi hade en viss diskussion om det där. Min hustru tyckte att "i korgen" var underförstått för att det inte finns några andra textilier på hyllorna. Nu är hon textillärare och jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns några textilfria zoner överhuvudtaget i huset. Men den delen av diskussionen är väl mer av intresse för mej och min hustru. Det som intresserar mej i det här sammanhanget är jag misstänker att en kvinna skulle ha kunnat läsa det underförstådda. Jag tänker i termer av upp-ner-höger-vänster när det gäller läge och kvinnor verkar något sorts sammanhangstänkade när de orienterar sej som sätter höger-vänster-upp-ner ur spel.

Ungefär samtidigt så gick det ett kul program på TV som hette "Människans resa". Det var ett intressant inslag om afrikanska klickspråk. Det visade sej att de kunde kommunicera med enbart klickningar så att de kunde smyga sej mycket närmare djur än vad de skulle kunnat göra om de kommunicerade med vokaler.

Steg tre i den här tankeprocessen är den här filmen några inlägg ner där en sån där bloggblondin pratar med en slags hamsterliknande "meh, meh meh"-ljud och jag hade lite svårt att förstå att så många söker sej till hennes blogg för att få sej hennes visdomsord till livs.

Men när så tankarna hoppar mellan de här tre sakerna så inser jag att det nog på något sätt är en och samma tanke. I den här gruppen av unga flickor kanske de här ljuden fyller något slags kommunikativ funktion som jag likt bytesdjuren på savannen inte kan uppfatta. I det här habitatet som de här flickorna lever i så kan de överföra kunskap till varandra genom ett slags språk som vi andra inte hör.

1 kommentar:

  1. En del kvinnor bruka telepatera en hel del också ;-)

    SvaraRadera