fredag 4 september 2009

Den franska skruven skröv en annan skruv

Jag är skeptisk mot franska saker. Dom har en massa konstiga idéer när dom skruvar ihop saker. Ibland är det bra ideér som framhjulsdriften. Men ofta är det bara konstigt, krångligt och vekt. När man går runt i Paris så ser man små hål-i-väggen-bilverkstäder där det står en skylt: "Rappel". Det säger en hel del.

Vi skaffade ju en Peugout för några år sedan. En mycket trevlig bil. Rolig att köra och det finns hemskt mycket knappar. Men jag minns när jag skulle byta däck första gången. Jag skulle lokalisera reservdäcket. Men jag kunde inte hitta något. Jättemystiskt. Men det fanns något bultliknande i lastutrymmets golv. Jag skruvade på den där. Efter en stund hördes ett ljud under bilen. På bilens undersida har man satt fast reservdäcket och i det ligger domkraften. Jag vet inte hur många miljarder det kostade att utveckla modellen och så kan inte en enda fransk ingenjörsjävel räkna ut att det inte är så smart att ha domkraften under bilen om man får punktering på ett bakdäck. Dom tänkte inte på det.


Men det finns en fransk sak som är fantastiskt gedigen och det är den franska skruven. Det är en riktig machoskruv som man lämpligast anbringar med ett spärrskaft. En gång använde jag ett fälgkors för att dra in en fransk skruv. Den drar något alldeles otroligt. Men varför heter det fransk skruv? Man skulle vilja kalla dom för "Preussisk skruv" eller "amerikansk skruv" eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar