måndag 17 augusti 2009

Mina idoler - Ike Turner

När jag var tonåring var utbudet av musik begränsat. Det gick något enstaka program på TV av typen "Opp och poppa" eller liknande. Denna kvällen skulle Ike&Tina Turner uppträda. Jag såg fram emot detta dels för att jag gillade det jag hört av dem och så var jag väl lite lockad av de bilder jag sett av Tina Turner.

Men det var inte Tina som egentligen fångade mitt riktiga intresse. Ike Turner, uppenbart afroamerikan, lyckades utstyrd med helt absurd dalmasfrisyr, mongolmustasch och hysteriskt blommig skjorta ändå framstå som extremt cool. Jag hade hitintills aldrig begripit vad cool var för något. De svenskar som gjorde anspråk på att vara cool var figurer som rörde sej mellan jazz och schlager som Svante Turesson och Östen Warnebring och de gav liksom ingen indikation på vad det egentligen var för något. Men nu såg jag.


Men orsaken till att jag vill ta upp honom här hände en femton-tjugo år tidigare. Den unge Ike hade arbetat som DJ och hjälpt till med inspelningar och liknande. Han kunde spela flera instrument och var en hejare på att skriva arrangemang. Hans band skulle spela in en låt där Ike spelade piano och Jackie Brenston sjöng. Låten "Rocket 88" fick ett tuffare och stunsigare sound än den samtida Rythm & Bluesen och räknas bland en del som den första riktiga rocklåten. Ett Country&Western band som hette Bill Haleys spelade in den för den vita marknaden. Bill Haley fick sedermera äran för att ha gjort den första rocklåten med "Rock Around the clock" men det är uppenbart när man lyssnar på Bill Haleys inspelningar och samtida R&B att den egentliga utvecklingen skedde inom R&B och att Haley, förutom det bisarra slumpskottet med Rock around the clock, inte tillförde någonting.

Sedan gjorde han ganska intressant musik med sitt band "Kings of Rythm" men de riktigt stora hittarna infann sej aldrig. Så småningom så kom han att råka på Tina och historien tog en helt ny vändning. Hon var den perfekta frontfiguren för hans musik. Det var hett och häftigt. Tina har fått den mesta credden av deras musik naturligtvis men om man lyssnar till det som hon har gjort utan Ike så är det ganska ointressant. Så Ike&Tina Turner var mycket mera & än vad som framgår av populärpressen.

Men som jag redan varit inne på tidigare så är begåvade människor tämligen ofullkomliga i det privata. Hans ryktbarhet nuförtiden är mest som hustrumisshandlare.

Efter bandets upplösning så var han nedgången av missbruk och gjorde inte mycket vettigt. Det sista jag såg av honom ett program på TV från en bluesfestival där han kompade de andra gubbarna och hjälpte dem med deras rullatorer.

1 kommentar:

  1. Ike Turner, ja. Jag såg honom spela här i Göteborg (Nefertiti) i maj 2007. Han verkade vara i ganska god form och konserten var bra (även om jag saknade Rocket 88). Inga rullatorer i sikte. Sedan dog han ett halvår senare.

    SvaraRadera