onsdag 19 augusti 2009

Dragkroken som manlighetssymbol

För någon dag sedan grubblade jag över synen på den norrländske mannen. Det var en kvinna på radion som hade något slags föreställning om att dragkrok var så vanligt förekommande på norrländsk landsbygd jämfört med i södra Sveriges tätorter berodde på att man ville markera manlighet. Själv hade jag ditintills föreställt mej att det mest var praktiska orsaker men resonemanget rörde vid en tanke som legat och gnagt i mitt undermedvetna ett tag. Hur kan det komma sej att om man kör en sån här bil ...
...så ser dragkroken ut så här:


... men kör man en bil som ser ut på detta sätt ...
...så ser dragkroken ut så här:


Man behöver inte vara alltför freudianskt skolad för att man ska tänka att det är någon form av kompensation det handlar om. Men vad är det som ska kompenseras och av vem?

4 kommentarer:

  1. haha! Där slog du huvudet på...kroken!;) Själv skulle jag vara nöjd med vilken som. Dåligt med dragkrokar i Munchen. Degkrokar finns det dock gott om.

    SvaraRadera
  2. Nämenvaf-n, det ser ju ut som min.............. bil!!

    SvaraRadera
  3. Det är inte din, det är en likadan. Din är ju röd!

    SvaraRadera
  4. vi har en krok som ser ut som en penis.
    det är annars är väldigt feminin lägenhet.
    det kanske ligger något i det.

    SvaraRadera