fredag 3 december 2010

På systembolaget

Jag har inte varit sjukskriven någon gång det här årtusendet. Men så går jag på en isfläck och tar emot mej med höger arm och min axel fick sej en rejäl törn. Så jag blev sjukskriven för fem nätter. Det var faktiskt ganska behagligt att sitta hemma och inte kunna göra någonting. Jag såg en del filmer jag inte har hunnit se och jag gick på en del sådana där promenader som man borde gå som man aldrig hinner.

Men så insåg jag att jag hade förbrukat den flaska mousserande vin som jag hade hemma när jag sorterade lego. Man ska alltid ha en flaska mousserande hemma, så jag har en flaska champagne för högtidliga tillfällen och så ska man ha en flaska mousserande vin för trevliga tillfällen.

Så jag går glatt in på bolaget och köper en flaska Australiskt bubbel men när jag står i kassan så anfalls jag av Luther-djävulen. Herregud! Jag är sjukskriven och går på systembolaget - vilken skandal! Som i en gammal Hitchcock-thriller försöker jag dölja mitt ansikte på ett sådant sätt att publiken inte behöver tvivla på att det är det jag försöker göra.


Flickan i kassan så lite besvärad ut. Hon torde väl själv nätt och jämt få handla och det var svårt att missa att jag har åldern inne snart tre gånger om. Jag har svårt att tänka mej att någon kund någonsin har sett så skyldig ut som jag. Ibland brukar man se Securitasvakten leda iväg någon som bedyrar sin oskuld fast det ramlar flaskor ur kläderna men här var en man som såg enastående skyldig ut.

Jag gick ett ärende inne på Coop Forum fortfarande med kinder blossande röda av skuld. När jag promenerar hem efter cykelbanan ser jag blinkade blåljus. Polisen har stoppat en bil och ur bilen plockar de en oerhört fet man med tomteskägg. Det behöver inte ha med saken att göra men jag kan inte låta bli att undra...

1 kommentar:

  1. Jasså, är det dit skattepengarna går.
    //Erland.

    SvaraRadera