Under en period har jag upplevt att youtube-klipp och annat "laggar". Av olika anledningar har jag varit varsam med mitt bredband sedan midsommar så jag har inte riktigt upptäckt när det hänt men jag har tappat väldigt mycket fjong i min uppkoppling. Min router har trasslat rätt mycket och jag har för tredje routern i rad svurit att aldrig mer köpa D-Link men man "får ju så mycket för pengarna" men ibland kan funktion vara att föredra före finesser. Hursomhelst så har jag skyllt allt på routern. Men igår så tog jag mej äntligen tid att kolla upp saken. Jag kopplade mej helt enkelt förbi routern och mätte hastigheten och jag får alltså ut 1 Mbit på mitt dyrt betalade 100Mbit-abonnemang. Så jag ringer Umeå energi som är ansvariga för nätet. Men de kan inget göra åt saken utan jag måste tala med min accessleverantör T3 som ska ta emot anmälan och i sin tur tala med Umeå energi. Ibland hatar jag det här avreglerade och förenklade samhället. Allting har blivit så komplicerat.
Så jag har nu suttit i telefon i en och en halv timme och det tutar bara upptaget hos T3. T3:s hemsida krånglar och det verkar stört omöjligt att hitta någon relevant info. Men jag ser att de har en Facebookgrupp som man ska "gilla". Jag söker på Facebook och klickar på den första som kommer upp. Den heter T3AYYIII , all text verkar vara på arabiska och bilden ser ut så här:
På något sätt känns det ändå som internet utan att egentligen själv förstå det levererar den faktiska sanningen.
Bare Bones Jack and Olivetti
14 timmar sedan
Uppdatering 1 timme och 40 minuter: "Samtalet kan inte kopplas fram, var god kontrollera telefonnumret, pi, piip, piip, Samtalet kan inte kopplas fram, var god kontrollera telefonnumret".
SvaraRaderaI know the feeling!
SvaraRaderaFelet med växeln var att en kabel var avgrävd nere på stan. För två dagar sedan var jag utan dator på jobbet pga avgrävd kabel. Det känns som om samordning och infrastruktur inte är riktigt genomtänkt.
SvaraRaderaUppdatering igen. Tydligen så har mitt abonnemang ändrats från 100Mbit till 10 när vi flyttades från Umeå Energi. Men efter kontakt med T3:s support så har jag i alla fall de 10 Mbit som jag tydligen betalar för.
SvaraRadera