måndag 16 mars 2009

Who watches the Watchmen?

Det är en bild som fascinerade mej mer än alla andra när jag läste Watchmen. Det var när Ozymandias tar puls på världen genom att sitta och glo på hundra TV-skärmar samtidigt. Det är inte innehållet i något som räknas utan bara den ögonblickliga ytan.


På senare tid har jag liksom blivit sån själv. Jag orkar inte läsa artiklarna, jag läser bara rubrikerna. "Man körde på sin ex-fru i Uddevalla", "Hjortar löper amok i ölbutiken", "Grillad kändis på bästa sändningstid" och "Har jag för liten kuk för att ha dominantsex?". Artiklarna blir aldrig någonsin lika intressanta som rubrikerna. Så för att inte förstöra äventyret i tillvaron så kan man nöja sej med rubrikerna. Enda problemet är att jag inte verkar kunna dra några geniala slutsatser som Ozymandias. Men jag nöjer mej med lite.

4 kommentarer:

  1. Underbar bild, med pudeln som Bubastis! Någon tanke bakom urvalet av TV-program? Lycka till med examinationen.

    SvaraRadera
  2. Undrade just om någon skulle se pudelns roll.

    Nej. Ingen särskild tanke annat än att en del av dem skulle handla om aktuella skeenden och en del andra skulle absolut inte vara aktuella. Ungefär som TV-utbudet ser ut när man zappar runt.

    Det var trevligt som vanligt. Köpenhamn är en fin stad och när det var uppehåll i blåsten var det riktig vår. Vi besökte Gimle också och det var ju kul att se.

    SvaraRadera
  3. ...fast Ozzys slutsatser kan ju inte ha varit _så_ geniala de heller, annars hade han ju inte misslyckats med planen och slutat som nerknarkad hasbeen i en dokusåpa.

    Själv gav jag upp hoppet om tevenyheterna för ett antal år sedan. Jag läser vad som hänt på Text-TV:s nätsida och lär mig saker från böcker och bloggar. (Vore jag en samvetsgrannare person skulle jag läsa en Wikipediaartikel om dagen också. Tänk om den hade funnits när jag var liten och vetgirig och vårt småborgerliga hem varken hade uppslagsbok eller ordbok...)

    Briljant slutpoäng i 24-timmars-serien!

    SvaraRadera
  4. Dagens rubrikpärla: "Blondinbella börjar läsa juridik: 'Min dröm sedan jag såg Legally blonde'"

    SvaraRadera