tisdag 22 maj 2012

Håll min grav snygg!

För att fortsätta listan av väsentliga blueslåtar från mellankrigstiden. Det är svårt att förbigå Blind Lemon Jefferson. Han föddes som Lemon Henry Jefferson någonstans runt 1893 i Texas. Han var född blind och började spela som tonåring. Han blev tämligen framgångsrik och var den förste bluesartisten som gjorde en skivkarriär.


Han repertoar var ganska bred och det var sådant som antagligen var bluesstandards vid den tiden, lite religiöst och samtidskommentarer. Den som jag tänkte ta upp idag är "See that my grave i kept clean" som var en stor succé.




Den har senare spelats av en drös människor som Bob Dylan, Lou Reed, BB King , Grateful Dead, och Totta Näslund.

Jefferson dog 1929. Berättelserna går något isär om hur. Han sägs ha fått förgiftat kaffe av en svartsjuk älskarinna, frusit ihjäl, dödats och rånats av sin ledsagare eller blivit dödad av en hund. Hursomhelst så begravdes han på Wortham negro cemetary. Hans grav blev snart försummad men har på senare tid rustats upp och gravplatsen heter numer Blind Lemon Memorial cemetary.

3 kommentarer:

  1. Peter Karlsson25 maj 2012 kl. 06:49

    Kan man gissa, att Åke Forsmark har en förkärlek till blues och jazz? Det finns en annan stor serietecknare och illusteratör, som också har detta intresse. Du vet säkert vem!

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du menar Crumb, som gjort omslagen till många av de kompliationer som gjort de här låtarna tillgängliga för en ny generation. Han och Bob Hites i Canned Heat var några av de stora samlarna på sextiotalet.

    SvaraRadera
  3. Peter Karlsson26 maj 2012 kl. 11:46

    Jag tänkte svara Jan Lööf, om du svarade "Robert Crumb" och Robert Crumb, om du svarade "Jan Lööf". Så jag hade, egentligen, två svar.

    P.S. Jag skickar tidningen idag. D.S.

    SvaraRadera