onsdag 28 mars 2012

Scharinska

När jag flyttade hit till Umeå så var det första jag märkte att staden var K-märkt. Man läste VK, man fikade på NK, man svingade en bägare på GK och raglade hem efter ÖK. Scharinska villan blev snart min andra hem och vakten Eskil blev som en äldre släkting. A pain in the ass men man måste konversera en stund ändå. Nåväl. Från början var jag förstås där för att diskutera revolutionen.


Men av olika skäl så blev den aldrig av.


Jag minns lite svagt en snoppmätartävling som ständigt pågick där. Den gick ut på att akademikerbarn som läste på universitetet tävlade om att ha den mest gedigna arbetarbakgrunden.

I brist på revolution så har Scharinska villan haft en evolution där olika kulturella evenemang följt under åren. Mycket spännande musik och så sent som i somras var jag och såg det gamla sjörövarbandet Nazareth där.


Hur dom lyckades klämma in ett så stort band i en sån liten lokal blir jag inte klok på.

Men nu verkar det snart vara slut på det roliga. Man vill sälja lokalerna - just innan kulturhuvudstadsåret. Huvudlöst.

2 kommentarer:

  1. ..jag tycker nog att detta har blivit en storm i ett ölglas. Umeås musikliv överlevde nedläggningen av Galaxen och själv tycker jag att det är en ganska kass konsertlokal. Scharinska villan är ju en vacker byggnad väl värd att bevaras men jag vet inte om det är nödvändigt att kommunen äger den.

    SvaraRadera
  2. Allt har ju med tradition och läge att göra. Visst vore det väl tänkbart med en annan scen - gärna liten och mellanstor i kombination. Men nu står vi ju inför 2014 och riskerar att stå utan en av landets mysigaste pyttescener, ett nytt fint kulturhus som utgörs av en grusgrop och ett skrytbadhus som består av en grusplan.

    SvaraRadera