fredag 16 mars 2012

Mats Jonsson

Det pågår en litteraturfestival i Umeå och tacknämligt så har man även inkluderat den moderna svenska serien i litteraturbegreppet. En av de intressantaste serieskaparna i den "nya svenska vågen" eller vad klatschigt man nu ska kalla det är Mats Jonsson. I något svagt ögonblick har jag lovat att jag ska ställa "kritiska frågor" till honom. Jag har absolut ingen aning om vad det ska bli av detta men jag har nu läst några av hans album (igen).

Det är lite mäktigt att sträckläsa hans album - på mer än ett sätt. Det är stundtals smärtsamt självutlämnande, ibland lite väl grovt utlämnande av andra men väldigt läsvärt. Men jag ska inte inveckla mig i det nu utan hoppas att jag kan komma på något intelligent att diskutera med honom på lördag.

Men jag fastnar för några bildsekvenser. Den här bilden från senaste albumet "Mats Kamp"


Som för oss invigna är en hommage till Art Spiegelman


Som i sin tur är en hommage till gamle Lisa & Sluggo-tecknaren Ernie Bushmiller


Eller den här lilla gliringen som jag nog missade vid förra genomläsningen

Det är min gamle vän och mentor Magnus Knutsson som får halka på ett bananskal. Själv har jag låtit Magnus glida runt i bananskalssammanhang.

Vid det här laget har väl alla utom jag glömt bort de animerade diskussionerna vid EU-inträdet då vi svenskar skulle skolas om till att äta franska kolonialbananer istället för centralamerikanska genom straffskatter och annat. Varför vi efterförtiotalister är så ivriga att få Magnus Knutsson att halka på bananskal är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar