fredag 17 juli 2009

Mina idoler - Sinead O´Connor

Första gången jag såg henne var runt 1984 i en rockvideo på MTV med något slags hippiegrupp, vars namn barmhärtigt nog har försjunkit i glömskan. Det så lite lustigt ut med en flintskallig ung flicka i något slags svart hippiekaftan men präglad av pissiga Sci-Fi-filmer med flintskalliga kvinnor som heter Kle-Gah och går i oranga syntetpyjamasar så var det ändå okej på nåt sätt. Jag tror inte att hon hade nåt med bandet just att göra utan stod där som en Go-go-flicka.

Nästa gång hon visade sej på radarn var med "Mandinka" - en inte helt oäven låt men ändå inget som etsade sej fast på stjärnhimlen.

Men så kom "Nothing compares 2 U" - en halvdan Princelåt som i hennes händer förvandlades till en riktig rökare. Det här var i en tid då jag hade småbarn så jag hade i princip inte en aning om vad som hände i musikvärlden förutom "Bä bä vita lamm" så det var lite av ett uppvaknande när jag hörde resten av skivan som innehöll en ganska stor spridning på låtmaterialet. Men många som köpte skivan var besvikna på att det inte var tolv låtar i samma stil som Nothing compares. Hur som helst så snurrade skivan oupphörligt i det Forsmarkska hemmet. Det var egentligen det enda musikintresse som jag och hustrun verkligen delade på djupet. Dessutom så framstod ju den första skiva "the Lion and the Cobra" i ett förklarande ljus. Särskilt "Troy".


Men varken världen eller Sinead var riktigt beredda på berömmelsen och hon spred glatt det ena provokativa utspelet efter det andra omkring sej. Hennes framträdanden lär ska ha varit varierande. På senare år så har hon sjungit på Gäliska, kommit ut som bisexuell, proklamerat sej som lesbisk för att numer åter ha blivit heterosexuell. Numer har hon blivit en liten tant med religiösa griller och jag begrep inte riktigt exakt hur det faktiska civilståndet är formulerat.

1 kommentar:

  1. En av de mer positiva saker hon fått gjort på senare år är ju att gästsjunga i tre låtar på Massive Attacks platta "100th Window".
    Skivan är i övrigt lite ojämn, men hennes röst skulle ju kunna få en betongblock att lyfta och sväva.

    SvaraRadera