fredag 17 juli 2009

Ett brett program

Jag råkade i diskussion med några från Piratpartiet. De var oerhört kränkta över att de sågs som ett enfrågeparti. Man hade ju verkligen ett brett program. Själv blev jag så paff över själva tanken. Något mer ensidigt enfrågeparti har väl aldrig skådats sedan Planskilda Korsningspartiet. Men jag inser att när de pratar om medborgarfrågor och integritetsfrågor på nätet så har de inte någon aning om att det finns sådana frågor utanför nätet. Till sist så inser jag att jag talar med människor som har hela sitt sociala umgänge, antagligen hela sitt yrkesliv och kanske till och med hela sitt kärleksliv på nätet.

4 kommentarer:

  1. Piratpartiets politik är inte heltäckande, det har ingen påstått. Men det är heller inte ett enfrågeparti. Piratpartiet fyller helt enkelt det politiska "hål" som de traditionella partierna har i sina program.

    SvaraRadera
  2. På det hela taget är det media som envisas med att försöka få det till att Piratpartiet bara kämpar för integriteten på nätet. Läs själv i principprogrammets del för integritet: www.piratpartiet.se/politik/integritet så ser du att Internet inte ens nämns.

    SvaraRadera
  3. Det är nog rätt att man inte påstod att programmet var heltäckande men man var trots allt kränkta av att PP påstods vara ett enfrågeparti. I min bok är PP verkligen ett enfrågeparti vilket inte minst framgår av partiets namn.

    De frågor som triggat PP har handlat om FRA, Ipred och fildelning. Även om Internet inte explicit nämns så är det inte svårt att se tendensen.

    Om man nu ska titta på hur den normale svenske medborgarens integritet kränks så är möjligheten att beröras av Ipred eller FRA mikroskopisk medan möjligheten att den normale svenske medborgaren har spyware på sin dator är ligger gott och väl över 50%.

    SvaraRadera
  4. Edit: Ändrade texten om "heltäckande".

    SvaraRadera