fredag 4 januari 2013

Men hitta på ett bättre namn då!

2012 dominerades av en rad rasistbävningar. Eller vad man nu ska kalla det för många av de där frågorna som pepparkaksdebaklet hade inte så mycket med nånting att göra och Tintingate hade just inget med saken att göra heller.

Nu börjar 2013 med att Facebook fylls med uppmaningar att inte säga negerboll. Lite svagt påminns jag om steningsscenen i Life of Brian. Jag skulle just göra mig lustig över att de som uppmanar en att inte säga negerboll just råkade säga negerboll själva. Men nu har jag ju lyckats skriva negerboll flera gånger i ett och samma stycke.

Någonstans så läste jag någon som hävdade att rätten att säga negerboll är Sverigedemokraternas kärnfråga. Är det kanske rent utav så att detta är pudelns kärna?

Den lilla bollen är på något sätt en nationalklenod. Ett smart litet bakverk - eller inte ens ett bakverk. En liten utsökt sak som kan varieras med små subtila varianter. Blandas, mixas, kallt eller rumsvarmt smör. Eller i de obildades fall margarin. Man kan krydda med lite chili eller en anstrykning apelsin. Man kan minska sockerhalten och blanda i lite morot.

Men namnet är ju ett bekymmer. Inte så få aupairer har vållat förlägenhet på andra sidan havet. Nu har man försökt med andra namn som "havregodis" eller "chokladbollar" men de namnen är så oerhört trista och intetsägande. Vi behöver helt enkelt ett bättre och konkurrensdugligare namn. Vi kanske ska samla landets skarpaste hjärnor för att komma på ett lika klatschigt och anslående namn som ...nu höll jag på att skriva det igen.


5 kommentarer:

  1. Ah, vilket celebert gäng. Fast jag har aldrig sett Guillo i långärmat förut?

    SvaraRadera
  2. Inte jag heller. Men bilden var dåligt planerad från början och jag hamnade lite i bryderi som enklast löstes genom detta fusk.

    SvaraRadera
  3. Om man betänker utseendet och godiset Harpluttar kanske Hundplutt kanske funkar?

    SvaraRadera
  4. Träffsäkert och underhållande som alltid! Tack för en superb blogg!

    SvaraRadera